Ovaj kratak rečnik osnovnih psiholoških pojmova je namenjen svima koji se interesuju za psihologiju, za buduće studente psihologije, i sve one koji žele da saznaju više o psihologiji. Može vam pomoći i u čitanju i tumačenju raznih psiholoških knjiga.
Trudila sam se da sastavim
rečnik osnovnih pojmova iz psihologije, ali i onih zanimljivih pojava, fenomena.
Kroz ovaj blog bih želela da vam približim psihologiju, zato mislim da je važno krenuti od samog početka i od definicija najvažnijih psiholoških
pojmova. Spisak pojmova je prilično dugačak ali nije ni približno nekom pravom
psiholoskom rečniku.
Napominjem da su
definicije preuzete iz psiholoskih knjiga za polaganje ispita na Filozofskom
fakultetu u Nišu.
Nadam se da će vam se
dopasti, i da će mnogima koristiti. Svaka sugestija je dobro dosla J
A
adolescentstki period-period u razvoju, karakteriše ga niz promena u emocionalnom,
intelektualnom i socijalnom, i profesionalnom razvoju.
agresivno ponašanje-ponašanje kome je
namera da nekom drugom bude naneta šteta ili da neko drugi bude povređen, bez
obzira na to kako je to tog ponašanja došlo, da li je od početka postojala
namera da se neko povredi ili se ona javila u toku reagovanja na neku
situaciju, i bez obzira da li se manifestuje u otvorenim i uočljivim postupcima
na štetu drugoga ili ostaje samo želja da drugi bude povređen.
afilijativni motiv-uspostavljanje i održavanje
pozitivnih afektivnih veza sa drugim ljudima; težnja pojedinca da uspostavi neposredan,
prisan emocionalni i socijalni kontakt i da se udruži sa drugim ljudima.
afektivna vezanost-prema
Bolbiju, specifičan, neravnopravan odnos koji se u najranijem detinjstvu
formira između majke i deteta i traje čitav život. "Poverenje u dostupnost i podršku osobe za koju smo vezani predstavlja značajan uslov sigurnog funkcionisanja u toku čitavog životnog veka osobe (Bowlby)".
analiza radnog mesta-postupak
kojim se sistematski, po unapred definisanim elementima, utvrđuju zahtevi koje
mora ispuniti čovek na određenom radnom mestu.
agensi socijalizacije-društveni činioci
(porodica, vrtić, škola, vršnjaci, itd.) koji prenose kulturne norme, vrednosti
i obrasce ponašanja na dete (zovu se još i vršioci socijalizacije).
aktivno slušanje–ono koje
sagovorniku stavlja do znanja da nas zanima, da ga uvažavamo, razumemo i da mu
se potpuno posvećujemo u razgovoru.
aktivni odmor–poznat
po Sečenovu, koji ga je prvi eksperimentalno ispitao. Sastoji se iz
upražnjavanja aktivnosti druge vrste u odnosu na aktivnost koja nas je umorila.
aktivno zaboravljanje-aktivno
zaboravljanje je rezultat međusobnog ometanja ili sukobljavanja dva gradiva.
altruizam – nesebična spremnost
da se pomogne drugome bez ikakve spoljašnje nagrade, pa čak i po cenu lične
štete i žrtve.
anksioznost-kod nas se najčešće reč prevodi kao strepnja. Taj prevod je
nekada dobar, ali nekada i nije. Anksioznost predstavlja mučno osećanje koje
ima oblik neodređenog straha, iščekivanje nečeg zastrašujućeg. Postoje 4 vrste
anksioznosti: slobodno lebdeća anksioznost (plašljivo iščekivanje, bez
ikakvog vidljivog povoda nastupa stanje
straha ili uznemirenosti), fobije (nastaju kada se strah premesti ili pomeri na
neki spoljašnji objekat, pa osoba počinje da se iracionalno boji tog
spoljašnjeg objekta), napad anksioznosti ili panični napad (nesvesni sadržaji mogu iznenada, bez vidljivih ili dovoljnih
spoljašnjih razloga, početi da nadiru u svest), i telesni simptomi (smetnje u radu srca i krvnih sudova,
teškoće u disanju, osećaj malaksalosti, nestabilnosti na nogama, mišićne
tenzije, trnjenje ruku ili nekog drugog dela tela itd).
anomija-stanje nedostatka
društvenih normi i vrednosti, što dovodi do dezorganizacije društva i ličnosti.
anketa–tehnika koja se
koristi za ispitivanje mišljenja, stavova ili uverenja ljudi o određenim
društveno važnim i aktuelnim pitanjima.
antisocijalno
ponašanje–ponašanje koje je
usmereno protiv društvenih normi i grupne kohezije i koje šteti kolektivu.
apnea-nemogućnost
disanja prilikom spavanja.
asertivno ponašanje–samopotvrđujuće
ponašanje, gde se pojedinac aktivno i odlučno bori za svoja prava i svoje
ciljeve, ali na nenasilan, miroljubiv način.
asimilacija pamćenja-proces
izjednačavanja starog s novim je proces asimilacije pamćenja-staro znanje na
neki način upija, transformiše novi materijal, tako da novi materijal postaje
sličniji starom.
autokratsko rukovođenjestil rukovođenja
koji podrazumeva da vođa samovoljno upravlja grupom, da sve odluke donosi sam,
bez obaveštavanja ili konsultovanja ostalih članova grupe, koji poslušno
ispunjavaju njegova naređenja.
autonomna moralnost–viši stupanj u
razvoju morala, kada se osoba vlada po apstraktnim, univerzalnim moralnim
principima i osećanjem vlastite odgovornosti, a ne u skladu sa svojim potrebama
ili mišljenjem drugih.
autoritet – osoba, institucija
ili ideja koja uživa poštovanje i ima uticaj, moć, koja se može zasnivati na
ličnim osobinama, stručnosti, moralnim vrlinama ili na sili i socijalnom
položaju.
B
benigna agresivnost – odbrambeni urođeni
impuls za napad kad su ugroženi životni interesi, koja nestaje kada je
otklonjena opasnost.
bezuslovna draž – draž koja bez
ikakvih uslova izaziva reakciju.
bezuslovna reakcija – automatska,
prirodna reakcija.
blumova taksonomija-predstavlja svojevrsnu
klasifikaciju obrazovno-vaspitnih ciljeva u okviru tri područja: afektivno,
psihomotorno i kognitivno.
brainstorming (oluja mozgova)–način grupnog
rešavanja problema (nastao u psihologiji marketinga), a sastoji se u
podsticanju obilne i neselektivne produkcije najrazličitijih, najsmjelijih
ideja i originalnih rešenja (da bi se kasnije izvršila selekcija).
burnout sindrom ili sindrom sagorevanja na poslu-progresivni gubitak entuzijazma, energije i smisla vlastitog
rada kao rezultat frustracija i stresa na poslu. Nastaje kod osoba koje duže
vreme obavljaju emocionalno visoko zahtevne poslove, koji uključuju interakciju
sa drugim ljudima (medicinsko osoblje, psiholozi, nastavnici)
D
dekodiranje – dešifrovanje
kodiranog podatka u izvornu, razumljivu informaciju.
demokratsko
rukovođenje–stil rukovođenja koji podrazumeva da je vođa samo
koordinator, „prvi među jednakima”, koji stvara uslove u kojima svi članovi
grupe imaju mogućnost da ranopravno učestvuju u donošenju grupnih odluka.
denotativno značenje– ksplicitno
značenje, to je predmet, pojava ili ideja na koju reč nedvosmisleno i
neposredno upućuje.
depresija-osoba se oseca
depresivno kada procenjuje da joj je život je takav kakav je nemoguće živeti u
svetu takav kakav jeste, da je tu nemogucć bilo sta promeniti, tako da se
oprašta od života. Maskirana depresija - depresivnost može biti potisnuta na nesvesni plan.
Ovi maskirani oblici se izražavaju indirektno kroz hipohondrijski ili neki
drugi simptom koji je ekvivalent depresivnosti: nesanica, hronicni umor,
anoreksija, ׳slucajno
samopovredjivanje׳ itd. Nasmesena depresija–potisnuta
depresivnost se kompenzuje osećanjima radosti, sreće i veselja. Endogena
depresija se suprotstavlja pojmu egzogena (reaktivna). Kod egzogene je jasno
uočljiv traumatični ili stresni događaj koji aktivira depresivnu reakciju a kod
endogene se ovakav događaj ne može lako uočiti.
deprivacija spavanja-osnovni
postupak kojim se proverava svrha spavanja je ispitivanje posledica produžene
budnosti.
dijagnosticka klasifikacija-savremeni psiholozi se rukovode jednim od dva postojeća
dijagnostičko-statistička priručnika o klasifikaciji duševnih poremećaja: u SAD
koristi se DSM -IV-R, u Evropi MKB-10/ICD-10 .
dinamika grupe – niz procesa kojima
se grupa menja, razvija, učvršćuje (usvajanjem grupnih normi) i utiče na
ponašanje članova (podstiče ih da sarađuju ili da se takmiče) tokom ostvarenja
ciljeva grupe.
direkcija-način na koji
prilazimo problemu. Direkcija zavisi od
načina na koji se problem vidi i od toga u čemu vidimo teškoću problema.
discipline psihologije:
Teorijske: opšta psihologija, fiziološka, razvojna, socijalna, psihologija
ličnosti i psihometrija. Primenjene discipline: pedagoška psihologija,
psihologija rada, mentalna higijena, klinička psihologija, skolska psihologija,
profesionalna orijentacija i selekcija.
dokimologija-grana psihologije koja se bavi istraživanjem faktora
koji utiču na ocenjivanje i traženjem načina za popravljanje i usavršavanje
sistema ocenjivanja u školi.
dosada-stanje organizma
izazvano spoljšnjim stimulusima koji su preterano retki i preterano jednolični
i čije duže trajanje izaziva traženje zanimljivog izvora stimulacije.
draž-fizička energija
koja napada čulne receptore i u stanju je da izazove razdraženje u receptorima
izazivajući određenu reakciju.
društveni karakter – stečen i
funkcionalan sklop crta ličnosti tipičan za članove nekog društva.
društveni običaji – nepisana, spontano
nastala pravila društvenog ponašanja, koja se poštuju jer su ukorenjena u
tradiciji, a pokazala su se kao korisna.
društvo – velika,
organizovana i stabilna ljudska zajednica koja ima poseban način privređivanja,
sistem društvenih odnosa, ideologiju i sistem vrednosti.
dugoročno pamćenje se nadovezuje na neposredno pamćenje. Dugoročno pamćenje se
zadržava celog života. Kod dugoročnog pamćenja jedan utisak najpre biva u
svesti, potom prestaje da bude u svesti i postoji u obliku traga pamćenja u
mozgu i posle izvesnog odlaganja se ponovo vraća u svest. Dugoročno pamćenje je
trajno ili bar relativno trajno i nije ograničenog kapaciteta.
E
ebinghausova kriva
zaboravljanja-kriva pokazuje da je
zaboravljanje u početku brzo a zatim sve sporije. Najviše se zaboravi u prvim
časovima posle učenja. Može se desiti da se danas zaboravi ono što se juče
učilo na nekom predavanju. Količina zaboravljanog se nagomilava i vremenom je
sve veća. ono što posle izvesnog vremena ostane u pamćenju, sporije se
zaboravlja. Najbrže se zaboravlja u početku a ono što posle izvesnog vremena
ostane u pamćenju, sporije se zaboravlja.
eksperiment – naučni metod u
kojem se namerno i sistematski menja nezavisna varijabla kako bi se posmatrale
(i merile) promene u zavisnoj, dok se ostale varijable drže pod kontrolom.
eksperimentalna
neuropsihologija-bavi se primenom
različitih tehnika u istraživanjima na ispitanicima sa oštećenjem mozga
(hemoragije, ishemija mozga, tumori, virusne infekcije, traume različitog
stepena), radi utvrđivanja statusa određenih psihičkih funkcija u odnosu na
mesto i veličinu povrede.
emocija-reakcija subjekta
na stimulus koji je ocenio kao važan, a koja je visceralno, motorno,
motivaciono i mentalno priprema subjekta za adaptivnu aktivnost. Manifestacije
emocija: emocionalni doživljaj, emocionalno ponašanje i fiziološke promene.
Postoji šest osnovnih klasa emocija: primarne (radost, gnev, strah, tuga),
emocije koje se odnose na čula (bol, odvratnost, nezadovoljstvo), emocije koje
se tiču samoprocene (uspeh, ponos, sram, krivica, kajanje), emocije koje se
odnose na druge ljude (ljuabav, ljubomora, mržnja), emocije vezane za procenjivanje
(humor, smeh, estetska osećanja, divljenje, usamljenost, čeznja), i emocije
koje se tiču raspoloženja (raspoloženost, anksioznost, oduševljenje)
emocionalna
inteligencija-sposobnost
prepoznavanja i razumevanja osećanja, sposobnost kontrolisanja i korišćenja
emocija za izražavanje misli.
emocionalna pismenost-znaci
da osećamo osećanja, sposobni smo da ih razlikujemo i imenujemo, određujemo
njhov intenzitet, poznat nam je uzrok, u stanju smo da ih kontrolišemo u raznim
situacijama, znamo kako utiču na druge ljude i prihvatamo odgovornost za
njihovo dejstvo. Emocionalna pismenost počinje razvojem sposobnosti da se
osećanja imenuju i izraze rečima.
emocionalno pamćenje-u
sklopu dugoročnog pamćenja postoji i emocionalno pamćenje koje se sastoji od
pozitivnih i negativnih emocionalnih doživljaja.
empatija – sposobnost
uspostavljanja bliskog kontakta na području emocija i impulsa.
enureza - noćno nekontrolisano mokrenje.
ergonomija-nauka
o ljudskom radu i zakonistima rada.
epizodičko pamćenje - pamćenje konkretnih događaja
ili epizoda, događaja koji su se odigrali u jednom sasvim određenom vremenskom
trenutku, na određenom mestu uz određeni sled zbivanja. Ovo pamćenje može biti
ličnog karaktera kada pamtimo određene pozitivne ili negativne uspomene (prvi
poljubac).
enkodiranje – pretvaranje
informacije pomoću koda (reč, gest) u poruku zgodnu za prenošenje.
etnicki stereotipi-deo
kognitivne komponente odnosa prema pojedinim narodima koji karakterise
relativno uprošćeno i rigidno shvatanje o karakteristikama pripadnika pojedinih
naroda.
F
facijalna ekspresija – spontano
izražavanje psihičkih preživljavanja (osećanja, namera, stavova) mimikom lica.
faze misaonog procesa:
uočavanje i shvatanje problema; sužavanje, reformulacija problema, stvaranje
direkcije ili modela traganja - najbitniji je deo misaonog procesa; javljenje
hipoteze - javljanje tačne hipoteze je uslovljeno direkcijom; proveravanje
hipoteze.
faze stvaralačkog mišljenja: priprema u užem smislu ili preparacija – čitanje literature koja se
odnosi na dati problem, razmišljanje o problemu, prvi pokušaji rešenja
problema; period inkubacije – stvaralac
ne radi ništa na problemu ali se ovaj miran period završava naglim iskrsavanje
ideje za rešenje problema; iluminacija ili inspiracija – iznenadno, spontano
javljanje srećne ideje. Iluminacija podrazumeva "osvetljenje" ili
"ozarenje" uma iznenadnom idejom. Inspiracija je nadahnuće ili
"udahnuće"; Proveravanje ili verifikacija.
feministički pokret – socijalni pokret
koji predstavlja kritiku „muške kulture” u kojoj su žene marginalizovane, isključene
ili nedovoljno zastupljene na mestima društvene moći, diskriminisane,
izrabljivane i podređene muškarcima.
festingerova teorija saznajne disonance – postoji tendencija za skladom između kognitivnih elemenata
naših stavova i uverenja. Kognitivni elementi su neusklađeni,tj u disonanciji
ako posmatrajući svaki od njih zasebno iz jednog proizilazi suprotno od onoga što
sledi iz drugog kognitivnog elementa.
fizički rad-telesni, mišićni ili manuelni rad sa dominantnom ulogom
mišića.
fluktuacija je
samoinicijativno napuštanje kolektiva, kao rezultat nezadovoljstva, i
očekivanja da će druga radna organizacija adekvatnije da ih zadovolji.
formalna grupa – ona grupa (npr.
vojska, crkva, itd.) koja je nastala zvanično, osnivačkim aktom i gde su
formalno propisani ciljevi, položaji, uloge, kao i standardi ponašanja članova
grupe.
formalni vođa – ima položaj vođe
jer mu je dodeljena legitimna moć, ali nema referentnu moć (nije prihvaćen od
članova grupe).
frustracija – neprijatan doživljaj, ometanja zadovoljenja nekog motiva, niz
neugodnih emocija (razočaranje, napetost, briga itd.).
funkcionalna autonomija motiva-određeni način ponašanja koji je ranije predstavljao
sredstvo za zadovoljenje potrebe, sada postaje samostaln autonomni motiv koji
sam po sebi pokreće čoveka na aktivnost.
G
glasine – alarmantne,
nepouzdane, a zapravo neistinite ili poluistinite informacije o društveno
važnim zbivanjima ili osobama čiji je izvor nepoznat, a njenu sadržinu je teško
ili nemoguće u tom trenutku proveriti.
genogram je tehnika rekonstruisanja simboličke reprezentacije našeg porodičnog života.
Grafički prikaz ili vrsta mape porodičnog života, koji pokazuje strukturu,
relacije i istoriju porodice u najmanje tri generacije.
gomila – velika,
nestrukturisana, aktivna skupina ljudi, koju, privremeno, povezuju isti
ciljevi, osećanja i interesi i koja se ponaša jednoobrazno.
gregarni motiv – „motiv krda”, urođeni poriv
mnogih životinja i ljudi, da budu fizički bliski sa drugim jedinkama svoje
vrste u grupama (stado, čopor, jato).
grupa – skup međusobno
povezanih ljudi koji imaju neki zajednički cilj i izvesne zajedničke
karakteristike.
grupna kohezija – sile uzajamnog
privlačenja koje drže članove grupe na okupu, a manifestuje se u stabilnosti,
jedinstvu grupe, u osećanju zajedništva, kao i u otpornosti grupe na spoljne
pritiske koji vode raspadu grupe.
grupna zaslepljenost – pojava da članovi
grupe tokom grupnog odlučivanja, iz solidarnosti,
radi očuvanja
grupne kohezije, kao i zbog lojanosti vođi, zanemaruju bitne činjenice i
logično zaključivanje, pa donose nepromišljene, pogrešne odluke.
grupne norme – propisani i
usvojeni obrasci mišljenja i ponašanja članova grupe, koji služi kao merilo za
ocenjivanje ispravnosti ponašanja, a čija je glavna uloga da obezbede jedinstvo
i efikasno funkcionisanje grupe.
grupni identitet – doživljaj
samoistovetnosti i osobenosti koji je zajednički članovima neke grupe, koji imaju
iste vrednosti, uverenja, ideale i modele ponašanja.
grupno odlučivanje – složen proces
zajedničkog donošenja odluke važne za grupu u kojem mogu da učestvuju svi
članovi grupe.
H
halucinacije-bespredmetna
opažanja, opažanja bez prisustva draži.
heteronomna moralnost
– niži stupanj u
razvoju moralnosti, gde se pod dobrim, moralnim ponašanjem podrazumeva
poslušnost, poštovanje spolja nametnutih norma iz straha od osude i kazne od
strane autoriteta (prvenstveno roditelja).
hipermnezije- preterano, neobično bogata i živa sećanja, situacije u
kojima se ljudima sopstveni život odmota pred očima na nekoliko sekundi sa
zapanjujućim brojem detalja i živošću.
hiperventilacioni sindrom: javlja se u toku paničnih
i anksioznih napada ali i kao simptom srčanih, pulmonalnih oboljenja.
hipnoza – veštački izazvano
stanje, koje se odlikuje pasivnošću i pojačanom sugestibilnošću hipnotisane
osobe.
I
identifikacija – proces nesvesnog i
nevoljnog poistovećivanja sa uzorom, koji podrazumeva prihvatanje njegovih osobina (vrednosti, uverenja i
stavova), odnosno duboku i trajnu promenu ličnosti osobe koja se poistovećuje.
identitet – sveukupni
doživljaj, svesni i nesvesni, suštinske samoistovetnosti i kontinuiteta vlastite
ličnosti.
imaginarna
iskustva-iskustva o sebi ili drugima u hipotetičkim
situacijama, koja mogu biti pozitivna ili negativna.
imitacija – voljni, namerni čin
svesnog podražavanja nekog vidljivog načina ponašanja uzora (npr. gestova),
koji ne podrazumeva trajnu unutrašnju promenu osobe koja imitira.
instrumentalno
uslovljavanje – oblik učenja u kome ponašanje organizma predstavlja sredstvo
ili instrument dolaženja do cilja.
interesovanje – postojana misaona i
emocionalna zaokupljenost nekim objektom ili delatnošću, koja za nas predstavlja
neospornu vrednost.
intuicija - sposobnost
uspostavljanja bliskog kontakta na području ideja. neposredna spoznaja
sadržaja, značenja sadržaja. Približava se fenomenu stvaralaštva.
inženjerska psihologija (human factors)-proučava psihičke zakonitosti u procesu rada sa
savremenom tehnikom.
iluzija-poremećaj opažanja,
pogrešna interpretacija postojećih draži.
izvori socijalizacije
– kultura i društvo,
koji određuju ciljeve, sadržaj i agense (sredstva) socijalizacije.
J
jet lag-desinhronizacija u organizmu nastala kao posledica letenja
avionom kroz vremenske zone. To je prolazan klinički sindrom koji se javlja kao odgovor na remećenje fizioloških
bioloških ritmova i uobičajeno rezultira nespecifičnim simptomima: umor,
nesanica i drugi poremećaji zbog promene vremenskih zona.
jezik – najsavršeniji simbolički
sistem, sačinjen od reči i pravila njihovih povezivanja.
K
kadrovska psihologija
(psihologija rada u užem smislu) proučava i meri: specifične psihičke i psihofizičke (senzorne
i motorne) sposobnosti čoveka za određenu vrstu posla.
karakter–označava ključno obeležje
ličnosti, specifičan sklop emocionalno-motivacionih, socijalnih, moralnih i
ponašajnih crta po kojima se ta ličnost razlikuje od drugih.
kinezička
komunikacija – sporazumijevanje jezikom telesnih pokreta, gestom i mimikom.
klasično
uslovljavanje – povezivanje (po vremenskom dodiru) neutralne i bezuslovne draži,
što dovodi do sticanja nove, uslovne reakcije, koja predstavlja odgovor na prvobitno
neutralnu, a kasnije, uslovnu draž.
klinička psihologija-bavi se dijagnostikom i
psihoterapijom psihičkih poremećaja.
Predmet klinicke psihologije su psiholoske pojave osoba u stanjima prolazne
ili trajne disfunkcionalnosti, koj se ispituju specificnim metodama i
procenjuju u okviru njihove individualnosti.
Predmet kliničke psihologije u praksi je određeni pojedinac, sa
konkretnim problemima.
kodiranje – prerada sirovih
podataka u novi oblik, pogodniji za čuvanje u pamćenju.
kognitivna
psihologija – pravac u psihologiji koji pretežno objektivnim metodima proučava
saznajne procese (opažanje, pamćenje, mišljenje itd.), ali i emocije, motive, stavove
i ponašanje ličnosti.
kognitivna disonanca – nelagodnost nastala
used pridržavanja logički neusklađenih saznanja o objektu stava ili nesklada
između uverenja i ponašanja vezanih za predmet stava.
kognitivne distorzije-preterana
generalizacija, katastrofiranje, polarizovano mišljenje, arbitrarni izvod,
čitanje misli, negativna predikcija , minimiziranje i maksimiziranje,
etiketiranje, moranje, odbacivanje pozitivnog.
kolektivno nesvjesno – urođeno, nadlično,
univerzalno nesvesno, koje sadrži nasleđenu mudrost predaka u vidu arhetipova.
kompeticija– blik socijalne
interakcije gde se svi članovi grupe međusobno takmiče u dostizanju željenog
cilja, i gde uspeh jednog člana grupe isključuje uspešnost ostalih.
komunikacija – sporazumevanje, simbolička interakcija u
vidu razmene informacija znakovima i simbolima između subjekata; razmena informacija i poruka. Može biti jasna, direktna,
indirektna (ne zna se kome je poruka upućena), maskirana (nejasan sadržaj).
komunikativna
funkcija emocija – spontano neverbalno izražavanje emocija ima ulogu poruke i
služi sporazumevanju članova grupe.
komunikologija – disciplina koja
izučava oblike, procese i probleme komunikacije, neposredne, interpersonalne
razmene poruka i masovne – putem medija.
koncept srčane žilave ličnosti-nastao u duhu egzistencijalisticke
tradicije čiji je autor Suzana Kobasa, podrazumeva takav složaj crta ličnosti
koji omogućava zdravo funkcionisanje i pod najtežim životnim okolnostima bez
ozbiljnijih i dugotrajnijih adaptacionih padova. Za srčane osobe stresni
događaj je uvek mogućnost, izazov i šansa, a ne gubitak, pretnja ili rizik.
Svaki pojedinačni događaj procenjuju u kontekstu svog celokupnog životnog
projekta što im omogućava da ne budu žrtve promena već aktivni učesnici u njima.
konflikt – sukob različitih,
suprotnih gledišta, mišljenja, težnji ili stavova.
konflikt uloga – sukob između
različitih društvenih uloga koje osoba istovremeno igra (majka i šefica) ili
sukob unutar same uloge.
konformizam – pojava promene
ponašanja pojedinca u pravcu slaganja sa većinom, pod grupnim pritiskom, a ne
iz vlastitog ubeđenja.
konotativno značenje – implicitno,
asocijativno, pretežno emotivno, subjektivno značenje reči.
konstruktivna
reakcija na frustraciju – one akcije koje su usmerene na rešavanje same situacije
(nalaženje nove strategije dolaska do cilja, pojačavanje napora, zamena prvobitnog
cilja nekim dostupnijim).
kooperacija – oblik socijalne
interakcije gde svi članovi grupe međusobno sarađuju i usklađuju svoje
aktivnosti u dostizanju grupnog cilja.
korelacija (povezanost)-dve varijable su u korelaciji ako variraju na srodan način tj. ako su promene u vrednosti jedne
varijable praćene odgovarajućim promenama u vrednosti
druge varijable.
korelaciono
istraživanje – metod koji otkriva i precizno meri stepen i način povezanosti
među pojavama.
kortikalna magnifikacija-deformacija vizuelnog prostora. Ova deformacija se ne izražava kao
iskrivljenje vidnog polja već je reč o tome da je veći prostor za obradu
informacija u korteksu dat oblasti retine iz koje dolazi više informacija.
kratkoročno pamćenje-traje
10-20 sekundi i ono neposredno sledi neki utisak (pr: kada čitamo poslednje
reči jedne rečenice, prethodni deo jedne rečenice je jos uvek psihološki
prisutan u obliku neposrednog pamćenja).
Eksperimentalno se ispituje na taj način što se ispitaniku pročita određeni
broj slova a od njega se traži da taj niz odmah ponovi. Utvrđeno je da je obim
neposrednog pamćenje oko 7 podataka.
kuninova skala lica – sastoji se od snimaka lica različitog emocionalnog izraza,
od smeha, prijatnosti, zadovoljstva do potpunog nezadovoljstva. Subjekat
označava sliku koja najbolje odražava ono što on oseća prema poslu.
kultura – jedan od izvora
socijalizacije, sveukupnost materijalnih i duhovnih tvorevina, koje se prenose
tradicijom na nove generacije.
kvazi-potrebe – situaciono indukovane
želje koje energiziraju ponašanje usmereno ka redukciji tenzije
L
legitimna moć – uticaj pojedinca,
određen položajem i propisanom ulogom, a temelji se na postojećim običajima i
vrednostima grupe.
leva hemisfera mozga-razvijenija
je kod ljudi koji pišu desnom rukom (90%), jezik i govor su funkcije leve
hemisfere.
liberalno rukovođenje
– ono koje podrazumeva
vođu koji se neposredno ne meša u rukovođenje već prepušta grupi da se sama
dogovara, donosi odluke i odgovara za njih.
ličnost – neponovljiv, integrisan, složen i stabilan psihički sklop
osobina, koji određuje dosledno ponašanje i doživljaje individue. Ličnost je dinamička organizacija onih psihofizičkih sistema
unutar individue koji određuju njeno karakteristično ponašanje i njen
karakterističan način mišljenja.
lojd-Morganov kanon stednje-jednu pojavu ponašanja nije potrebno objašnjavati sposobnostima koje
srećemo na višem filogenetskom nivou, ako je neka sposobnost koju srećemo i na
nižem filogenetskom nivou dovoljna za objašnjenje ponašanja koje je u pitanju
(jedno ponašanje ne treba da objašnjavamo inteligencijom, ako se ono može
objasniti navikom).
lokus kontrole se odnosi na nečija generalizovana očekivanja o tome gde se nalazi kontrola nastupajućih događaja, tj. šta ili ko je odgovoran za ono što se pojedincu dešava ili će mu se desiti. Iskustvo kažnjavanja i nagrađivanja oblikuje način na koji će ljudi interpretirati rezultate svojih aktivnosti. Može biti unutrasnji i
spoljašnji.
Lj
ljudi ševe-jutarnji
tipovi ličnosti, (ranoranioci), većinom introverti, opsesivno-kompulsivni
karakter, teže se prilagođavaju na smenski rad
ljudi sove-večernji
tipovi (noćobdije), ekstraverti, histerični karakter, prilagodljiviji na
smenski rad, odn. desinhronizaciju cirkadijalnog ritma.
M
mala grupa – strukturirana
grupa, sačinjena od malog broja članova (od 2 do 20), koji neposredno,
intenzivno i prisno kontaktiraju licem u lice (vršnjaci, radna grupa, školsko
odeljenje, sportski tim, itd.).
maligna agresivnost – agresivnost
specifična za čoveka, nije urođena, nije spolja izazvana i nije u službi
života, a cilj je uživanje u destrukciji i ubijanju.
manifestacije pamćenja: reprodukcija ili obnavljanje ranijih utisaka ili znanja -
znači načiniti neku vrstu duplikata, kopije koje verno imitira osobine
originala. Može da znači i obnavljanje ranijih utisaka u obliku predstava ili
ponavljanje rečima ono što smo ranije čitali ili slušali. Rekognicija ili
prepoznavanje - svest o tome da je sada opaženi objekat nekad bio u našem
iskustvu. Odnosi se na sada prisutan i opažen objekat. Ušteda pri ponovnom
učenju - kada gradivo učimo po drugi
put, učimo ga za kraće vreme ili uz manji broj ponavljanja
marketing – složena aktivnost
identifikovanja, predviđanja i zadovoljavanja potrebe ržišta i potrošača u
cilju ostvarivanja profita.
masa – veća, pasivna i
privremena skupina ljudi u kojoj ne postoji stabilna organizacija (sa
definisanim ulogama).
medicina rada-proučava: uslove rada, profesionalne štetnosti, profesionalna
oštećenja, mere za zaštitu zdravlja radnika, očuvanje radne sposobnosti, i
povećanje produktivnosti rada čoveka u oblastima delatnosti.
mehanizmi odbrane – nesvesne i
automatske tehnike ega, služe da bi se „razrešio” konflikt i
zaštitilo samopoštovanje ličnosti.
memorija –podrazumeva se
opšta funkcija oživljavanja i ponovnog proživljavanja prošlog iskustva (učenje,
retencija, sećanje, rekognicija, totalan opseg stvari kojih čovek može da se
seti (skladištenje informacija i pamćenje), i svako prošlo iskustvo koga se
sećamo.
menadžerska bolest
(sindrom izgaranja)-kontinuirano premaranje iz dana u dan uz prisustvo visoke
emocionalne i mišićne tenzije zbog visokog stepena odgovornosti za posao koji
obavljaju, može kod nekih ljudi dovesti do „sloma”, poznatog u poslovnom svetu
pod ovim nazivom.
metod – najopštiji, provereni
naučni pristup problemima, odnosno globalni način organizovanja objektivnog,
sistematskog i valjanog istraživanja. Metode i tehnike
psiholoških istraživanja: laboratorijska i istraživanja u prirodnim uslovima
mišljenje – cilju usmereno
operisanje simbolima, kojim se dolazi do novih saznanja o bitnim odnosima među
pojavama.
moda – oblik masovnog
ponašanja, predstavlja nov široko prihvaćen običaj u načinu oblačenja, ukrašavanja,
ulepšavanja i ponašanja u određenom vremenu i u određenoj socijalnoj sredini, a
koji se relativno brzo menja.
moć – sposobnost uticanja, kontrole i nametanja svoje volje drugima;
potreba za uticajem i
kontrolom nas socijalnom (i prirodnom) sredinom.
moć informisanosti – vrsta moći koja
potiče iz dobre obaveštenosti nekih privilegovanih
članova grupe.
moral – oblik društvene
svesti, sveukupnost vrednosti, principa, normi i propisa koji u nekom društvu
određuju šta je dobro i zlo, šta je pravedno, a šta nepravedno.
moralne norme – spontano nastala
nepisana, regulatorna pravila koja važe u određenoj socijalnoj zajednici i
prema kojima se neko mišljenje/ponašanje procenjuje kao dobro ili loše..
moralni razvoj – razvoj u moralnom
suđenju i postupanju tokom odrastanja.
moralno suđenje – prosuđivanje o
moralnim postupcima ljudi u skladu sa usvojenim moralnim normama i stepenom
razvoja.
motiv – unutrašnja biološka
i psihološka pobuda koja je pokretač cilju usmerene aktivnosti jedinke. Motivi ljudskog ponašanja podrazumevaju se oni
pokretači koji pokreću čoveka na različite aktivnosti. Predstavljaju snagu,
energiju, koja izvire iz samog pojedinca, a koju on doživljava kao želju,
odnosno potrebu. Ukoliko se potreba zadovolji, otklanja se subjektivni osećaj
napetosti, razdraženja i neprijatnosti, dok će nezadovoljenje motiva izazvati
napetost, neprijatnost. Motiv je potreba ili želja udružena sa namerom da se
postigne odgovarajući cilj.
motivacija – celokupni složen psihički proces
pokretanja, usmeravanja i regulisanja delatnosti usmerene ka određenom cilju. Motivacija je proces koji pokreće čoveka na određenu
aktivnost i usmerava ga na određene objekte radi postizanja određenih ciljeva.
Motivi predstavljaju pokretačke snage čoveka koje ga usmeravaju na određenu
aktivnost. Motivacija se formira pod uticajem socijalnih faktora i vaoma je
važna za socijano ponašanje-
motiv za postignućem – težnja pojedinca da
postigne značajan uspeh u nekoj aktivnosti i da se istakne u odnosu na ostale
ljude.
motorna reakcija-spolja
vidljiva, opažljiva manifestacija unutrašnjeg doživljaja.
mrtva tacka: u
periodu kada se sprovodi dugotrajan i teži rad (kao kod trčanja na duža rastojanja) dolazi do naglog smanjenja radne sposobnosti, sa
subjektivnim doživljajem potpune nemoći i nemogućnosti da se rad nastavi.
N
nacrt istrazivanja-plan
izvođenja istraživanja, precizan i detaljan opis objekata, varijabli i podataka
koji će se sakupljati i način statističke obrade.
nagon – urođena pobuda,
nastaje iz telesne potrebe, koja povećava napetost organizma i nagoni ga na
aktivnost ka određenom cilju.
narkomanija – društveno
devijantno ponašanje, stanje hronične intoksikacije nastalo dužom zloupotrebom
neke droge.
narkolepsija-neurološki poremećaj
karakteriziran neočekivanim i nepredvidivim periodima spavanja usred dana.
nativizam – učenje da je razvoj
organizma određen pretežno naslednim činiocima, a da sredina ima tek sekundarnu
ulogu.
nekonstruktivna
reakcija na frustraciju–to su nerealističke reakcije na frustraciju (agresivnost,
depresija, apatija i regresija).
neformalna grupa – nastaje spontano,
radi ostvarenja slobodno izabranog cilja (zabava, druženje), kroz prisnu
komunikaciju članova grupe koji imaju slične potrebe i interesovanja i nemaju
zvanično utvrđene ciljeve i norme ponašanja, niti propisane uloge.
neformalni vođa – nema formalno
položaj vođe, ali ga grupa prihvata kao vođu.
nekrofilija – po Fromu, vrsta
maligne agresije u vidu mržnje prema životu i strasti za ubijanjem i za
uništavanjem živih stvorenja.
nenasilna
komunikacija–način konstruktivnog, nenasilnog rešavanja sukoba,
korišćenjem jezika saosećanja.
nenormalno–atipično,
neubičajeno, devijantno ponašanje i doživljavanje (nedostatak uvida, loša procena
stvarnosti, poremećeni interpersonalni odnosi).
neprilagođeno
ponašanje–nesocijalizovano
agresivno, netolerantno i apatično ponašanje.
nesvesno–sve ono psihičko
(osećanja, nagoni, želje, sećanja) što se nalazi izvan svesti i što teško može
dospeti u svest.
nestrukturisana grupa–privremena,
bezoblična, neorganizovana skupina (gomila, publika), nediferencirana po mestu
i ulozi u članova u grupi, nastala za određenu priliku (utakmica, pozorište,
linč).
neuropsihologija
proučava mentalna oštećenja koja nisu uslovljena oboljenjima i povredama. Bavi
se psihodijagnostikom, odnosno
otkrivanjem i diferenciranjem organski uzrokovanih poremećaja u ponašanju, od
psihogeno i socijalno uslovljenih.
neverbalna
komunikacija – sporazumevanje bez reči, gestovima, mimikom, pogledom.
nezavisna
promjenljiva (varijabla) – pojava koja se menja po želji eksperimentatora.
noćni strah (pavor nocturnus) - osećanje
izrazitog straha i teskobe, osoba se često budi vrišteći.
noradrenalin-simpatikomimetik,
ima pretežno delovanje na alfa receptore, što se manifestuje u povećanju otpora
na periferiji vaskularnog sistema, povećanjem sistolnog i dijastolnog krvnog
pritiska.
O
odbrambeni mehanizmi-regresija:
vraćanje na jedan niži stupanj, na raniji stadijum razvoja na kome su nagonske
potrebe bile zadovoljavane na poseban način. Sublimacija: suprotan proces od
regresije.
opažanje–proces kojim jedinka integriše, tumači i organizuje raznolike
osete u celovitu i smisaonu mentalnu reprezentaciju sveta; svesno doživljavanje okoline na osnovu čulnih uticaja,
sećanja i asocijacija.
operantno uslovljavanje
– oblik uslovljavanja
kod kojeg organizam, među mnogima, spontano emituje i neku instrumentalnu
radnju (operaciju) koja dovodi do cilja – zadovoljenja potrebe.
opšta psihologija – fundamentalna psihološka disciplina koja
izolovano proučava opšte funkcije, procese i sposobnosti normalnog odraslog
čoveka (pažnja, opažanje, motivacija, emocije, učenje, pamćenje,
mišljenje i dr).
operativna memorija-pored
kratkotrajne vizuelne i auditivne memorije, postoji još jedan vid kratkotrajne
memorije tj. operativna memorija. U
operativnoj memoriji je materijal osmišljen jer je uspostavljena veza između
ulaznih informacija i dubljih depoa dugotrajne memorije.
optimizam - raspoloženje
ili nastojanje da se sagleda povoljnija strana događaja ili uslova i da se
očekuje povoljnije rešenje problema. Optimizam se definise
kao relativno stabilna opšta tendencija verovanja u pozitivne ishode aktivnosti
. Dispozicijski optimizam je opšte očekivanje da će nam se u životu dogoditi
više dobrih nego loših stvari.
organizacija – velika heterogena formalna grupa
(kompanija, policija, zdravstvena ustanova, univerzitet); složen, hijerarhijski
ustrojen sistem čvrsto povezanih i komplementarnih malih grupa, čije su delatnosti
normama i pravilima propisane, koordinirane i prilagođene zajedničkom cilju.
osećanje niže vrednosti-izraz detinje samoocene, upoređujući sebe sa odraslima dete dolazi do
saznjanja o svojm slabostima.
osnovna jedinica
komunikacije – struktura koju čine pošiljalac, kanal komunikacije, poruka i
primalac.
osobine ličnosti-osnovne
stabilne internalne karakteristike, koje
uzrokuju ponašanje i poseduju stabilnost u vremenu i situacijama. Olport definiše osobine ličnosti
kao „neuropsihičku strukturu koja poseduje mogućnost da mnoge podražaje učini
funkcionalno ekvivalentnim i da podstakne i vodi ekvivalentne (smisleno
konzistentne) oblike adaptivnog i ekspresivnog ponašanja“.
otpor - u psihoterapiji
je svako suprotstavljanje analizanta vlastitoj potrebi za razumevanjem i
suprotstavljaje analitičaru koji je spreman da mu u tome pomogne. Sve ono što
se suprotstavlja analitičkim ciljevima i vlastitom razumnom ja. Ima raznovrsne
oblike i sve može biti otpor – može se ispoljiti preko emocija, stavova,
ponašanja. Predstavlja kompromis između snaga koje teže izlečenju i snaga koje
mu se suprotstavljaju. Intenzitet varira u zavisnosti od iskustava koja se
oživljavaju.
ostvarena uloga – način na koji
pojedinac razume, prihvata i izvodi svoju propisanu socijalnu ulogu u realnom
životu.
P
pamćenje – saznajni proces, koji se sastoji u obradi, zadržavanju i
pronalaženju informacija, a zatim u njihovom reprodukovanju i korišćenju; proces uskladistenja informacija i njihovog iscitavanja pri
secanju.
paralingvistička
komunikacija – vrsta neverbalne komunikacije u kojoj su bitni
paralingvistički
znakovi (visina,
boja glasa, itd), a ima ulogu da prenese afektivno stanje i stav pošiljaoca.
pažnja – mentalna usmerenost, usredsređenost na mali broj značajnih
elemenata koji imaju središnje mesto u svesti, uz zanemarivanje mnoštva
ostalih, nebitnih. Može biti pasivna i
aktivna. Osobine pažnje: intenzitet, postojanost, pokretljivost, usmerenost
pasivni odmor se
sastoji u mirovanju, ležanju ili spavanju, dakle u prekidu svake aktivnosti.
Potreban je kod napornih fizičkih aktivnosti.
pedagoska psihologija-naučna
disciplina koja se bavi proučavanjem psihickih aspekata vaspitanja i
obrazovanja.
perceptivna odbrana – fenomen podizanja
praga opažanja za tabuisane (nepristojne) reči, čime se osoba nesvesno brani od
neprijatnih emocija stida i nelagodnosti.
perceptivno
naglašavanje – pojava da se predmeti i osobe koje se više vrednuju opažaju i
ujedno većim po svojim fizičkim dimenzijama.
personalni prostor – „nevidljivi omotač” koji okružuje
pojedinca i odvaja ga od drugih; lični, intimni prostor u koji je zabranjen
ulaz svima, osim izuzetno bliskim osobama.
persuazibilnost- opšta
karakteristika ljudi kod pojedinaca u većoj ili manjoj meri razvijena,da se
podleže uticaju neke komunikacije bez obzira na njen sadržaj,bez obzira na
komunikatora,na sredstva komunikacije,i na uslove u kojima se komunikacija
ostvaruje.
placebo efekat-preparat,
lek, ciji je izgled i ukus isti kao kod pravog leka i koji se daje pacijentima
ali koji nema stvarnog efekta. Daje se i kontolnoj grupi u nekom eksperimentu.
Naša očekivanja učinka droge mogu imati snažan uticaj na njeno stvarno delovanje.
Sva istrazivanja kontrolišu placebo efekat upotrebom dvostrukog slepog postupka
u kojem niti osoba koja uzima lek, niti osoba koja je primenjuje ne znaju da li
se radi o pravom leku ili placebu.
pomerena agresivnost – ona koja je preusmerena
na drugi, dostupan cilj, na neki zamenski objekt.
porodica–primarna grupa, najvažniji agens socijalizacije, koji
dubokim, svestranim i dalekosežnim uticajima udara temelje ličnosti. Porodica je osnovna društvena grupa i osnovna ćelija društva.
U njoj se ostvaruje složeno zajedništvo bioloških, psiholoških i socijalnih
činilaca. Karakteriše se i uspostavljanjem dubokih emocionalnih odnosa. To je
zajednica suprotnih polova i dece koja nastaju iz te veze ili mogu biti
usvojena. U njoj se razvija ličnost deteta. Kao zajednica obezbeđuje emocionalnu i intelektualnu povezanost članova,
njihov rast i razvoj. Porodica je najstarija, najtrajnija, ali i promenljiva
primarna društvena grupa, koja se temelji na bio-reproduktivnim,
bio-seksualnim, bio-socijalnim, socijalno-zaštitnim i socio-ekonomskim vezama
muža i žene i njihove rođene ili adoptirane dece, koji su međusobno povezani
brakom, srodstvom ili udruženi radi lakšeg zadovoljenje raznovrsnih potreba
ličnosti, društva i porodice. Potpuna porodica podrazumeva zajednicu muža, žene i njihove
rodjene i/ili usvojene dece. Nepotpuna porodica podrazumeva odrastanje uz
jednog roditelja usled smrti drugog, odlaska jednog od njih, razvoda ili
rođenja deteta u vanbračnoj zajednici, kao i bračni par bez dece. Zdrava
porodica je ona koja ne ispoljava neki psihopatološki poremećaj, akutni ili
hronični. U osnovi ovakve porodice je osećanje ljubavi, nežnosti, odanosti,
prijateljstva.
porodična terapija je
psihoterapijski pristup usmeren na promenu interakcije bračnog para, nuklearne
ili proširene porodice, kao i drugih interpesonalnih sistema, u cilju
otklanjanja psiholoških i
psihijatrijskih problema koji ometaju funkcionisanje porodice i njenih članova.
poruka – informacija koju
želimo saopštiti i nekim kanalom komunikacije preneti drugom licu.
posmatranje – najstariji i najosnovniji
naučni metod, koji se sastoji u planskom i objektivnom posmatranju, registrovanju
i tumačenju pojava u prirodnim uslovima.
posredna trauma-traumatizacijia koja se
javlja zbog izloženosti tuđim traumatskim iskustvima, bilo kod stručnjaka ili u
običnom svakodnevnom životu. Kad je reč o posrednoj traumi pomagača misli se na
traumu koja se javlja zbog događaja koje klijent opisuje svojim pomagačima, a
ti događaji posredno traumatično deluju na pomagača.
postignuće – želja za postizanjem uspeha
u odnosu na standard izvršnosti [standard of exellence]
posttraumatski stresni poremećaj (PTSP)-traumatski događaj, ponovno preživljavanje traume,
izbegavanje situacija koje podsećaju na traumu, pojačana budnost, povlačenje,
disfunkcionalnostIntruzivne misli–treba se suočiti sa užasnim sadržajem misli–smanjuje
anksioznost i povećava osećanje kontrole osobe. Ove osobe imaju i zastrašujuće
snove.
potiskivanje– glavni mehanizam odbrane, sastoji se u
izbacivanju iz sećanja neprijatnih predstava vezanih za zabranjene želje i u
sprečavanju njihovog povratka. Potiskivanje je
vid aktivnog, namernog zaboravljanja. Ljudi nisu svesni te namere niti samog
procesa potiskivanja. Frojd je govorio o potiskivanju kao o mehanizmu odbrane.
Potiskuju se negativna, bolna sećanja čije bi obnavljanje u svesti dovelo do
snažnog osećanja nelagodnosti. Međutim, ovi doživljaji nisu zaboravljeni, niti
pasivni već se oni ispoljavaju na posredne načine-kroz snove, omaške u govori u
pisanju i dr.
potkrepljenje – draž (npr. hrana,
žeton, novac) koja sledi neku radnju i povećava verovatnoću njenog budućeg
javljanja.
potreba – stanje psihološkog
ili fiziološkog nedostatka nečega što je neophodno ili poželjno za dobro
funkcionisanje organizma.
potreba za ljubavlju – težnja za
povezanošću i prisnim odnosom sa drugom osobom i briga za njenu dobrobit.
pozitivna psihologija-psihologija
pozitivnih ljudskih iskustava i sreće.
predrasuda–vrsta stava, ne
zasniva se ni na valjanom iskustvu niti na racionalnim argumentima, afektivno
je opterećena i veoma otporna na promenu.
preoperacionalni stadijum ili faza egocentričnog mišljenja: prema Pijazeu, odvija se približno od druge do sedme godine.
U ovom stadijumu se razvijaju simbolički procesi – sposobnost predstavljanja odsutnih objekata i razvoj
jezika. U ovoj fazi još nema pravih logičkih operacija koje su karakteristične
za odraslog čoveka. Oparacije su interiorizovane tj. pojava mišljenja i
interiorizacija akcije, zatim početak socijalizacije govora, nastanak misli i
primitivne intuicije.
primarna grupa – mala grupa
(porodica, vršnjaci) sastavljena od članova snažno afektivno i socijalno
povezanih pojedinaca sa jakim osećanjem grupne pripadnosti, a koja ima presudan
udeo u socijalizaciji ličnosti i zadovoljenju njenih važnih potreba.
primarne emocije – osnovna osećanja
(strah, radost, tuga itd.) koja se rano javljaju, zajedničke su ljudima i višim
primatima, kulturno su univerzalne i imaju specifičnu fiziološku osnovu.
primarna prevencija mentalnog
zdravlja-
sprecava pojavu bolesti, uspeh mera primarne prevencije procenjuje se
incidencijom-brojem novih slučajeva koji su registrovani u odeđenom vremenskom
periodu u određenoj populaciji gde se sprovode mere primarne prevencije.
primenjena psihologija-bavi
se primenom psihološkim i drugih znanja koja su važna za život ljudi sa
konkretnim potrebama, željama ili teškoćama u njihovom ostvarivanju.
principi nastavnog rada-uobičajeno se određuju ili
se mogu odrediti kao osnovne i opšte
smernice na osnovu kojih se organizuje i izvodi nastava u skladu sa ciljevima
vaspitno-obrazovnog procesa. Kao opšta načela neizbežan su pratilac
nastavnog rada i njih se pridržavaju i uvažavaju ih i nastavnici i učenici.
proaktivna inhibicija-ranije
naučeno gradivo ometa pamćenje gradiva koje se sada uči.
proceduralno
pamćenje-pamćenje određenih postupaka ili
čitavih procedura tj. načina kako se neka radnja obavlja da bi se postigao
određeni cilj. Proceduralno pamćenje sadrži pamćenje senzomotornih veština
(hodanje, skijanje), ali i mentalne i
intelektualne veštine (određene tehnike učenja).
proindividualno
ponašanje – vid ponašanja usmeren
prevashodno na dobrobit same jedinke (u skladu ili ne sa društvenim normama).
projekcija–odbrana ega od
prepoznavanja vlastitih nepoželjnih težnji i namera time što ih nesvesno
pripisuje drugim osobama.
profesionalna interesovanja-posebna vrsta interesovanja koja se manifestuje kao težnja pojedinca da
voli, traži i razmišlja i/ili da se praktično bavi aktivnostima i situacijama
koje se odnose na rad i zanimanje od kojih se očekuje zadovoljenje svojih
motiva ili potreba
propaganda–aktivnost organizovanog širenja nekih ideja
ili stavova sa namerom da se ljudi uvere u njihovu ispravnost i izmene
ponašanje u željenom smeru. Postoji namera da se
putem persuazivne komunikacije, radi ostvarenja određenih ciljeva izmene
stavovi određenih lica i grupa. Postoji bela i crna propaganda. U beloj se
jasno iznose ciljevi a u crnoj se prikrivaju.
propagandna poruka – razumljiva, privlačna,
dostupna, upadljiva i uverljiva informacija koja bi trebalo da navede primaoca
na željeno ponašanje (kupovina, glasanje).
propisana uloga–nizom propisa
(pozitivnih i negativnih) precizno definisana, formalizovana
socijalna uloga.
prosocijalno
ponašanje–pozitivno usmereno
ponašanje prema drugima, u smislu pomoći, saradnje i dobročinstva.
psihologija-proučava
ljudsku prirodu, podrazumevajuću tu čovekova osećanja, motivaciju, opažanje.
Psihologija proučava psihičke procese i pojave koje su važne za prilagođavanje
jedinke sredini u kojoj živi. Psihologija je nauka o procesima ili pojavam
svesti, koja se zasniva na doživljajima poznatim i pristupačnim svim ljudima. Proučava
psihički život ljudi na osnovu objektivnog ponašanja i neposrednog iskustva.
psihologija ljudskih faktora-posebna oblast industrijske i organizacijske psihologije
(dizajn alata, mašina, radnih sistema i radnih mesta u skladu sa veštinama i
sposobnostima radnika) – dizajn od automobila, ratnih aviona i nuklearnih
centrala.
psihologija rada-proučava
interakciju i uzajamne odnose između individue, posla i uslova rada. Osnovni
zadatak psihologije rada jeste, da na osnovu postojećih saznanja omogući i olakša
usklađivanje psihofizioloških mogućnosti, želja i očekivanja individue sa
zahtevima i odlikama radnog mesta i da doprinese očuvanju psihofizičkog
zdravlja, prilagođenosti i zadovoljstvu pojedinca.
psihološka skala-konceptualni
model ili tehnicki uređaj koji omogućuje da se svojstvo ili atribut koji je
predmet merenja izrazi serijom numerickih veličina.
psihološki eksperiment-postupak
kojim namerno, sistematski i u strogo kontrolisanim uslovima izazivamo neku
pojavu u svrhu njenog opažanja i/ili mere.
psihološko savetovanje-psihološki
proces u kome savetnik sistematski pomaže klijentu da istraži i razume sebe i
svoje ponašanje, kao i da stvori alternative kako bi lakše prevazilazio teškoće
i izazove u životu. Savetovanje je specifičan odnos kroz koji pojedinac postaje
sposobniji da koristi svoja postojeća iskustva.
psihofiziologija rada-interdisciplinarna oblast, sinteza graničnih područja
fiziologije i psihologije rada. Cilj psihofiziologije rada je da
proučava psihičke procese i stanja i njihove neurološke i fiziološke korelate
kod čoveka pri obavljanju radne aktivnosti
psihofizicki paralelizam-učenje po kome postoji niz psiholoških, svesnih pojava i njima odgovarajuci
paralelni niz fizioloških pojmova.
psihometrija-bavi
se merenjem psihickih procesa i osobina.
psihopatologija-jedna
od oblsti psihologije, bavi se proučavanjem duševnih nenormalnosti i poremećaja.
psihički procesi -
mogu biti intelektualni, emocionalni i voljni.
psihologija grupe – oblast socijalne
psihologije koja proučava psihološke aspekte ponašanja ljudi u grupi, kao i
zakonitosti nastanka i ponašanja same grupe.
psihologija ličnosti – proučava pojedinca
kao celovit i neponovljiv sklop psihičkih osobina.
psihologija mase – oblast koja
proučava psihološke odlike i zakonitosti ponašanja mase, kao i ponašanje
pojedinca u njoj.
psihologija
marketinga – primenjena psihološka disciplina, čiji je predmet
istraživanje tržišta, psihologije potrošača, psihološkog aspekta dizajniranja
robe, prirode oglašavanja, kao i uticaja ekonomske propagande na prodaju nekog
proizvoda.
psihopatija–težak poremećaj
ličnosti, koga odlikuju moralna devijantnost, impulsivnost, drastično
asocijalno i kriminogeno ponašanje.
psihoterapija–postupak pružanja
psihološke pomoći, koji ima za cilj uklanjanje simptoma bolesti, reorganizaciju
ličnosti i ozdravljenje.
publika–nestrukturisana,
pretežno slučajna i pasivna skupina pojedinaca kratkotrajno okupljenih oko
nekog aktuelnog, privremenog cilja (npr. koncert, film, utakmica, predavanje).
purkinjeov fenomen-sa
smanjenjem osvetljenja mesto najveće otvorenosti spektra pomera se ka pravom
delu spektra. Uzrok ove pojave je prelaz sa viđenja čepićima na viđenje štapićima
koji su maksimalno osetljivi na nešto kraće talsne dužine.
R
racionalizacija –mehanizam odbrane, sastoji se u naknadnom,
nesvesnom nalaženju prihvatljivih razloga za svoje neprihvatljive postupke ili
opravdanja za neuspeh.
racionalizacija pamćenja-Bartlet je podrazumevao
racionalno objašnjenje onoga što je nedovoljno jasno u pamćenju, osmišljavanje
nečega što je nepovezano ili što se čini da je bez smisla, davanje razloga gde
oni nedostaju. Racionalizacija je izraz težnje ili napora za osmišljavanjem,
vrši se na osnovu starog iskustva.
radoznalost–potreba za stalnim
istraživanjem i saznavanjem nepoznatog, zagonetnog, skrivenog i čudesnog.
rasna predrasuda–neutemeljeno negativno
afektivno mišljenje o drugim rasama (Crnci, Jevreji) i nekritično pozitivno o
svojoj, praćeno bolesnom mržnjom, spremnošću na diskriminaciju, progon, pa čak
i genocid druge, „niže“ rase.
razvoj ličnosti – složen proces
progresivnog menjanja ličnosti od začeća do kraja života.
razvojna psihologija-proučava
ontogenetski razvoj psihičkog života. Deli se na psihologiju detinjstva,
psihologiju adolescencije, psihologiju zrelog doba i gerontopsihologiju.
realističko mišljenje–koje uvažava zakone
stvarnosti i logike, nezavisno je od naših ličnih stavova, osećanja i otkriva
objektivno postojeće veze i odnose.
rekognicija-prepoznavanje
ranijih utisaka i odnosi se na sada prisutni i opaženi objekat. U tome i jeste
osnovna razlika između prepoznavanja i reprodukcije, reprodukcija se odnosi na
odsutni objekat. Rekognicija, kao i reprodukcija, ponovno aktivira izvesne
tragove u kori velikog mozga ali reprodukovati jedan materijal je daleko teže
nego prepoznati ga.
reminiscencija-pojava da drugog dana posle učenja dolazi do spontanog
poboljšanja reprodukcije.
retencija-retencija je
zadržavanje u svesti onog što je prethodno naučeno. Proces zadržavanja se ne
može direktno posmatrati. Retencija znači da smo u stanju da ranije naučeni
materijal prepoznamo, reprodukujemo i da uštedimo prilikom ponovnog učenja
istog materijala.
retroaktivna inhibicija-ako sadašnje učenje ometa pamćenje ranije naučenog, reč je o
retroaktivnoj inhibiciji ili interferenciji (sukobljavanje, ometanje,
poništavanje gradiva). Utvrđeno je da,
kada se posle završenog učenja jednog gradiva ne prelazi odmah na učenje
drugog, zaboravljanje je manje. Zaboravljanje je takođe manje ako se odmah
posle učenja ide na spavanje.
reprodukcija-znači
obnavljanje ranijih znanja. Reprodukciju nazivamo sećanjem onda kada obnavljamo
sadržaj koji je ranije doživljen i kada postoji svest da je on sastavni deo
ličnog iskustva (pr. ponavljanje reči stranog jezika),
retencija (zadržavanje) je
trajanje, dalje postojanje onog što je jednom stečeno.
retroaktivna
inhibicija-negativno dejstvo jedne aktivnosti ili jednog učenja na prethodnu
aktivnost ili učenje (kočenje unazad).
referentna grupa–ona sa kojom se
pojedinac poistovećuje, koja mu služi kao orijentir, uzor ponašanja i standard
poređenja, čije vrednosti, stavove i stil života doživljava kao vlastite i
kojoj želi da pripada.
rizično ponašanje predstavlja svaku aktivnost
koja može na neki način da ugrozi
zdravlje i da stvara probleme u socijalnom funkcionisanju osobe. Kao rizična ponašanja mladih prepoznata su: nepoželjna normativna
ponašanja, prekršajna i lakša, kao i teža delinkventna ponašanja,
autoagresivnost i agresivnost prema drugima; a najučestaliji oblici rizičnog
ponašanja su zloupotreba psihoaktivnih supstanci i rizično seksualna ponašanja.
S
sadizam – po Fromu, vrsta
maligne agresije koja se ispoljava kao strast za apsolutnom vlašću i potpunom
kontrolom nad drugim bićima.
samoefikasnost-uverenje
osobe o vlastitim sposobnostima organizovanja i izvršavanja određenih akcija
potrebnih da bi ostvarila željeni cilj. Podrazumeva samoprocenu sposobnosti
osobe da savlada određeno gradivo, odgovori na zadatak ili slično.
samopoštovanje je neodvojiva
dimenzija od self–koncepta zato što se uz svaki deskriptivni podatak veže i
određeni vrednosni sud. Samopoštovanje je evaluativni deo slike o sebi koji se
izražava u pozitivnim i negativnim osećanjima prema sebi samom i ukazuje na
stepen u kome osoba veruje za sebe da je značajna i vredna.
samopouzdanje-podrazumeva uverenost osobe da
poseduje osobine koje je čine kompententnom da uvek kontroliše ishode svojih
aktivnosti, da ih uskladi sa onim što ceni, što smatra poželjnim.
samoregulisano učenje-proces
kojim učenici aktiviraju i održavaju kogniciju, ponašanja i afekte koji su
sistematski orijentisani ka postizanju ciljeva. Samoregulisano učenje je
konstruktivan proces usmeren ka cilju.
savest–unutrašnja moralna
svest, koja procenjuje moralno vladanje, kažnjava loše i nagrađuje dobro
ponašanje.
sazrevanje–nasledno
determinisan, biološki proces spontanog telesnog i psihičkog razvoja organizma
koji vodi do zrelosti.
sekundarna prevencija mentalnog
zdravlja-rano
otkrivanje i rano lečenje oboljenja, uspeh mera sekundarne prevencije
procenjuje se prevalencijom-ukupnim brojem bolesnika koji postoje u određenom
vremenskom periodu u određenoj populaciji.
seksualno ponašanje-se određuje kao sveobuhvatni
konstrukt koji obuhvata bihejvioralne, kognitivne i konativno-afektivne aspekte
korišćenja seksualnih sklonosti karakterističnih za svakog pojedinca.
self-koncept-termin se odnosi na
samopercepciju različitih aspekata sopstvene ličnosti koja uključuje telesnu
šemu, stavove, samovrednovanje, samopouzdanje, samoefikasnost itd. semantičko
pamćenje-se sastoji od pamćenja značenja
reči i bezbrojnih znaanja koja smo stekli putem reči (čitajući i učeći). Takva
znanja su opšta i nisu vezana za pamćenje određenih događaja i epizoda. Viljem
Džems je semantičko pamćenje nazvao znanjem.
sentiment–složena, stečena,
stabilna mentalna struktura koja obuhvata više različitih emocija i stavova
prema nekom objektu (npr. patriotizam, roditeljska ljubav).
simbol-sve ono (reč,
slika) što stoji umesto nečeg drugog i predstavlja ga.
sindrom hroničnog zamora-pojava prezistentnog iscrpljujućeg mentalnog i fizičkog zamora, koji se
odmorom ne popravlja, a uzrokuje znatno smanjenje nivoa radne aktivnosti. SHZ je redovno praćena bolovima u mišićima i
zglobovima po celom telu.
skala socijalne
distance–tehnika za merenje
socijalne distance (bliskosti-udaljenosti).
skala procene–instrument, čija je
svrha da se procenjivanje znanja ili sposobnosti i crta ličnosti učini
objektivnijim i preciznijim.
slobodne asocijacije-stanje
mirnog samoposmatranja, bez razmišljanja, saopštavanje svojih unutrašnjih opažanja
koje pri tome pacijent ima–osećanja, misli, sećanja, po redu kako se javljaju.
složene emocije – uključuju više
primarnih emocija i vezane su za objekt (druge ljude, sopstvenu ličnost,
umetničko delo i sl.).
socijalizacija – proces formiranja
ličnosti pod uticajem društva, kada se biološki nezrela jedinka transformiše u
ličnost odraslog, kompetentnog pripadnika zajednice.
socijalna distanca – stepen bliskosti koji
pojedinac prihvata u odnosima sa pripadnikom neke druge socijalne grupe (veća
bliskost – manja distanca).
socijalna
facilitacija – pojava da se izvesne uvežbane aktivnosti lakše i uspešnije obavljaju
samo zahvaljujući prostom prisustvu drugih ljudi.
socijalna interakcija
– međusobno, uzajamno
delovanje (pojedinaca, grupa).
socijalna psihologija–teorijska psihološka disciplinu koja
proučava: interakciju između pojedinaca i grupa; uticaj socijalne sredine na
psihičke funkcije, osobine i ponašanje ljudi; uticaj psiholoških karakteristika
pojedinaca na socijalnu situaciju. Socijalna psihologija
se bavi proučavanjem ponašanja pojedinca u drustvenom kontekstu, nauka o društvenim bolestima. Grane:
kriminologija maloletnih i delikvenata, discipline koje se bave alkoholizmom,
narkomanijom, suicidologija.
socijalna uloga – propisano i
očekivano ponašanje od osobe koja ima određen socijalni položaj.
socijalne potrebe – potrebe stečene ličnim
iskustvom i socijalizacijskim procesima u toku razvoja. Osnovne socijalne potrebe: postignuće, afilijacija, intimnost i moć.
socijalne teorije
ličnosti – teorije koje smatraju presudnim uticaj socijalnih
činilaca na formiranje, strukturu i dinamiku ličnosti.
socijalni kontekst – celina društvene
situacije u okviru koje posmatrana pojava dobija svoje značenje ili smisao.
socijalni motivi – u procesu
socijalizacije stečeni motivi, koji podstiču različite vidove društvenog
ponašanja i jedino se posredstvom drugih mogu zadovoljiti.
socijalni pokreti – masovni
organizovani pokušaji da se kolektivnom akcijom van postojećih institucija
ostvari neki društveno značajan cilj i reši problem koji nadležne institucije
nisu rešile.
socijalni položaj – mesto koje neka
osoba zauzima u strukturi društva ili socijalne grupe i za koje se vezuje niz
zadataka, dužnosti i prava, kao način ponašanja.
socijalno učenje – različiti oblici
učenja (uslovljavanje, učenje uviđanjem, učenje po modelu, itd.) koji se
odigravaju u socijalnoj situaciji, a čiji je cilj sticanje socijalnog iskustva
i ovladavanje socijalnim veštinama.
sociogram – grafički način šematskog
prikazivanja afektivne strukture (mreže privlačenja i odbijanja) grupe do koje
se došlo sociometrijskim postupkom.
sociologija – fundamentalna
društvena nauka koja proučava globalno društvo, njegovu strukturu, dinamiku i
razvoj, i to objektivno, nezavisno od toga kako ga ljudi doživljavaju.
socijalna
asertivnost–sposobnost da se
inicira, održi i okonča socijalna interakcija.
sociometrijski
postupak – psihološka tehnika
u vidu upitnika kojim se ispituju i mere afektivni i socijalni odnosi u maloj
grupi gde se članovi dobro poznaju i imaju izgrađene bliske
emocionalno-socijalne veze.
somnabulizam - hodanje u snu. Javlja se uglavnom
kod dece u fazama sporotalasnog spavanja (3. i 4. stadijum).
spavanje-normalno ciklično neurofiziološko i psihičko stanje smanjene
ili karakteristično izmenjene aktivnosti neurona u centralnom nervnom sistemu
koje se regularno smenjuje, u toku svakog 24-časovnog perioda, sa budnim
stanjem ili stanjem povišene aktivnosti.
spoljašnja
(ekstrinzična) motivacija-odnosi se na motivaciju koja svoj izvor ima izvan učenika
(dobar rezultat na testu, ocene, pohvala, diploma).
spontano zaboravljanje -
ranije se smatralo da je zaboravljanje potpuno spontan proces koji se sam od
sebe odvija u toku vremena. Ako se jednom naučeno gradivo ne ponavlja ili ako
se stečena znanja ne upotrebljavaju ona će polako nestati. Međutim, vreme koje
prolazi ne može biti uzrok nečemu već događaji koji ispunjavaju vreme mogu biti
uzrok zaboravljanju. I u mozgu se stalno odigravaju procesi razmene materija.
Ti procesi mogu da dovedu do promena onih nervnih struktura u kojima stu
tragovi pamćenja zabeleženi. Tako nastaje spontano gubljenje tragova u mozgu.
Spontano zaboravljanje je izraženo kod kratkoročnog pamćenja - ako se ne učini
poseban napor da se zapamte, mnogi utisci se gube.
sredstva masovne
komunikacije – oznaka za raznorodnu klasu medija (televizija, radio, novine,
internet, itd.), prilagođenih životu u savremenoj masovnoj kulturi.
stav – stečena i relativno
stabilna dispozicija za dosledan način odnošenja i ponašanja (za ili protiv)
prema određenoj klasi objekata.
stadijum konkretnih operacija-prema Pijažeu, ovaj stadijum traje od sedme do jedanaeste
godine. Javljaju se važne logičke operacije, ali su one vezane za konkretne
objekte i situacije. Dete na ovom stadijumu može logički da misli, ali samo o
onome što konkretno opaža. U ovoj fazi je ključni pojam konzervacije kojom se
potvrđuje realnost novog tipa operacija, koje su viši oblik intuitivnih akcija,
tj. oblik koji sadrži reverzibilnost a konzervacija je njihov dokaz.
stadijum senzomotorne inteligencije-prema Pijažeu, odvija se od rođenja do druge godine života
(do pojave govora). Aktivnost deteta na ovom stadijumu je senzomotorne prirode.
Detinje ponašanje predstavlja reakcije na određene draži i situacije. U ovom
periodu dete ne raspolaže predstavama ali to ne znači da dete ne saznaje
spoljašnju realnost već se u njegovoj aktivnost sreću znaci inteligentnog
ponašanja (senzomotorna inteligenicija). Karakteristika ove faze je i da
detetove kompozicije proste akcije koje se nižu jedna za drugom ipak obrazuju
neku vrstu strukture.
stadijum formalnih operacija-prema Pijažeu, počinje oko jedanaeste godine. U ovom
stadijumu mišljenje se oslobađa vezanosti za konkretne tj. opažene situacije i
objekte. Adolescent može da misli o apstraktim sadržajima koji su izražene
rečima i sposoban je za sve logičke operacije za koje je sposoban i odrastao
čovek – misli po svim pravilima logike, izvodi zaključke iz datih tvrđenja,
otkriva pravila i formuliše ih kao opšte principe. Smatra se da se razvoj
formalnih operacija ne završava sa jedanaest ili dvanaest godina već da se i
dalje nastavlja ali je za taj razvoj neophodno i izvesno vežbanje. Osnovne
karakteristike mišljenja u ovoj fazi su: razdvajanje realnog i mogućeg,
hipotetičko – deduktivno mišljenje, odvajanje forme od sadržaja, proporcionalno
mišljenje i kombinatorika.
stereotip–ukalupljena,
uprošćena, kruta i rasprostranjena predstava o pripadnicima neke etničke, verske
ili rasne grupe.
stimulusi (draži)-predmeti, situacije i informacije pod kontrolom istraživača.
Ispituje se njihovo dejstvo na subjekte tj. reakcije subjekata na njih.
Stres-negativno životno iskustvo
praćeno fiziološkim, kognitivnim, emocionalnim i bihejvioralnim promenama koje
su usmerene na izmenu događaja ili prilagođavanje njihovim efektima. Stanje
stresa je funkcionalno stanje koje povezuje unutrašnje i spoljašnje faktore,
unutrašnje uslove i efekte. Stres mogu izazvati unutrašnji ili spoašnji
događaji: opšte katastrofe (zemljotresi, poplave, ratovi); traume, kao
neprijatna individualna iskustva( silovanje, torture...); krize (očekivani
neprijatni životni dogaђaji koji predstavljaju normalno iskustvo); može biti i
hronični stres niskog inteziteta (npr. preopterećenost na poslu). Postoji akutni i hronicni stres.
stručnjačka moć-uticaj koji ima stručnjak
(majstor, učitelj, umetnik) jer poseduje osebna znanja i veštine.
struktura grupe – relativno stabilna
i složena mreža veza i odnosa među članovima grupe, odnosno učvršćen sistem
položaja i uloga pojedinih članova u grupi.
strukturirana grupa je organizovana,
čvrsto psihološki povezana, sa diferenciranim ulogama, u kojoj članovi imaju svest
o grupnoj pripadnosti i zajedničkom cilju, te koordinisano deluju kako bi se on
ostvario.
stvaralačko mišljenje-kada
se govori o stvaralaštvu misli se na umetnička dela, naučna otkrića i tehničke
pronalaske. Ne postoji jedan opšte prihvaćeni kriterijum stvaralaštva.
sublimacija – mehanizam zamene
izvornog cilja zabranjenog nagonskog impulsa nekim drugim, „višim”, lično i
socijalno prihvatljivim.
sugestija – postupak skrivenog
ili otvorenog navođenja (u vidu nagovora ili saveta, bez upotrebe sile) drugog
čoveka ili grupe ljudi da nekritički prihvati tuđe ideje, stavove ili obrasce
ponašanja.
super-ego – „unutrašnji moralni
sudija”, nastao
identifikacijom, koji se stavlja iznad ega, nadgleda ga,
osuđuje i kažnjava za loše misli i dela.
Š
škola – vaspitno-obrazovna
institucija, najvažniji agens planske socijalizacije ličnosti.
školska psihologija-proučava: psihologiju školske nastave i učenja, psihološke probleme školske dece u vezi sa
učenjem i teškoće sa adaptacijom na školske uslove.
školsko odeljenje – prvobitno formalna
grupa, koja spontano postaje neformalna primarna grupa, jer se među članovima
obrazuju snažne prijateljske, lične veze na osnovu zajedničkih interesovanja i
uzajamnih simpatija.
T
tehnike psihološkog
istraživanja – specijalizovani postupci za prikupljanje, obradu i analizu
podataka u psihološkom istraživanju.
tehnike propagande-
1.bazicni postupci 2.tehnike koje koriste simbole kojima se izazivaju emocije
3.tehnike identifikacije
tercijalna prevencija mentalnog
zdravlja-
suzbijanje i ograničavanje posledica bolesti i ponovno uspostavljanje
sposobnosti koje su zbog bolesti izgubljene ili sačuva one koje su ugrožene; uspeh mera tercijalne prevencije procenjuje
se inavaliditetom bolesnika.
težnja za moći – potreba da se ima moć,
da se bude iznad drugih, da se na njih utiče i njihovo ponašanje kontroliše.
transfer ucenja-prenošenje
dejstva jednog učenja na drugo učenje ili aktivnost. Moze biti pozitivan i
negativan transfer.
U
učenje – proces sticanja relativno trajnih promena u iskustvu i u
ponašanju pojedinca pod dejstvom prethodnog individualnog iskustva i delatnosti
organizma. Učenje je progresivno, realtivno trajno menjanje individue nastalo pod
uticajem sredine i izazvano potrebama individue koja se menja. Metode učenja:
ucenje raspodeljeno na vreme, koncentrisano učenje, učenje celine, učenje po
delovima, aktivno i pasivno učenje. Motivacija za učenje moze biti spoljašnja i
unutrašnja. Podsticaji za učenje: cilj, rok, interesovanje, prijatnost/neprijatnost
gradiva, poznavanje rezultata, pohvala i pokuda, saradnja i takmičenje, uspeh i
neuspeh, stepen aspiracije.
učenje po modelu – oblik učenja kojim
se spontano, posmatranjem i ugledanjem na uzor stiču novi obrasci ponašanja,
bez nagrađivanja, bez vežbanja i bez namere da uči ono što gleda.
učenje uviđanjem – najviši oblik
učenja koji počiva na inteligentnom rešavanju problema putem uviđanja odnosa u
problem situaciji.
uloge – svaki član
porodice ima ulogu koja se raspoređuje i prema sposobnostima i prema
mogućnostima za preuzimanje odgovornosti.
Najefikasnije je kada članovi porodice imaju jasne funkcije koje odgovaraju
njihovim godinama, obrazovanju i individualnim kvalitetima.
umetnuto pamćenje-obezbeđuje
zadržavanje informacija u toku nekoliko minuta ili sati. Zahvaljujući njemu, u
stanju smo da formiramo misli prilikom razgovora, pamtimo brojeve, adrese. Ovo
pamćenje se naziva radna memorija.
umni rad-intelektualni ili mentalni rad sa dominantnom ulogom
nervnih, kortikalnih, cerebralnih struktura.
umni zamor-nastaje u vezi s intenziviranjem aktivnosti
kognitivno-konativnih funkcija i njihovih nervnih korelata pri napornom umnom
radu.
Umor-reverzibilno
pogorsanje spremnosti ili mogucnosti za rad, koja nastaje zbog same aktivnosti.
Faktori koji uticu na umor: tezina i vrsta rada, grupe i broj misica koji su
zaposleni u radu, uvezbanost onoga ko radi, fizicko i psihicko stanje onoga ko
radi, motivacija za rad i dr. Postoji objektivni i subjektivni umor.
unutrašnja
(intrinzična) motivacija-je odgovor na potrebe onoga ko uči kao što su radoznalost,
potreba za znanjem, osećaji kompetencije i rasta i razvoja .
uslovna draž–prvobitno neutralna
draž, koja pod određenim uslovima (kada se daje istovremeno sa bezuslovnom
draži), počinje da izaziva isti odgovor kao i bezuslovna.
uslovna reakcija – naučen odgovor na
prvobitno neutralnu, a kasnije, uslovnu draž.
uverenje – pretežno kognitivna
komponenta stava u vidu saznanja o izvesnim osobinama predmeta stava (slabije
razvijena akciona i emocionalna komponenta).
V
vaspitni stil-zbir roditeljskih stavova prema detetu, emocionalna klima unutar koje se
odvijaju različiti roditeljski postupci. Vaspitni stil zadržava svoju
postojanost, uprkos razvojnim promenama koje doživljavaju deca i roditelji. U savremenoj literaturi često se spominju tri osnovna
tipa odnosa roditelj i dete i to: demokratski, autoritarni, permisivni a neki
autori govori i o četvrtom-nedoslednosti u vaspitanju.
velika grupa – grupa koja ima
veliki broj članova (nacija, država, organizacija) koji međusobno kontaktiraju,
najčešće samo posredno.
verbalna komunikacija
– sporazumevanje
pomoću reči.
vinsentova metoda-teorijska
postavka je da svaki subjekat od momenta kad počne da uči neko gradivo ili
aktivnost, pa dok ga u potpunosti ne nauči, prolazi kroz određene etape učenja.
vođa – najmoćnija osoba u
grupi, sposobna da kontroliše članove i da ih vodi ka cilju (na autokratski ili
demokratski način).
vođstvo – oblik upravljanja
grupom u kojem vođa donosi i kontroliše sprovođenje odluka, kako bi što uspešnije
ostvario ciljeve grupe.
vrednost – najopštije verovanje
o tome šta je dobro, poželjno, korisno i što bi trebalo da je cilj ljudskih
napora (pozitivna vrednost), odnosno šta je nepoželjno (negativna).
vršnjaci – neformalna grupa dece/mladih,
istog uzrasta i sistema vrednosti, bitan činilac socijalizacije ličnosti u
adolescenciji.
Z
zaboravljanje-nestajanje,
gubljenje, bledenje tragova u mozgu.
zadaci psihologije nastave-su da učenici: stiču
znanja o osnovnim vrstama psihičkih procesa, osobina i stanja i uvid u opšta pitanja
razvoja strukture i dinamike ličnosti; steknu što potpuniji uvid u pojedine
životne situacije svojstvene adolescenskom uzrastu i zrelom dobu; upoznaju
psihološki aspekt međuljudskih odnosa u društvenom saobraćanju, u malim grupama
i organizacijama; upoznaju psihološke mogućnosti podsticanja razvoja ličnosti,
steknu sposobnosti i formiraju stavove, vrednosti, interesovanja, karakternih
osobina; razviju kritičko mišljenje, stvaralačke sposobnosti, interesovanja za
samoobrazovanje i profesionalni razvoj; upoznaju racionalne metode učenja i
način racionalnog planiranja radnih i slobodnih aktivnosti i shvate značaj
ličnog angažovanja u razvoju sopstvene ličnosti.
zamor-prolazno, reverzibilno smanjenje radne sposobnosti
zavisna promjenljiva
(varijabla)–pojava koja se menja pod uticajem promena u nezavisnoj promenljivoj.
zloupotreba
psihoaktivnih supstanci-vid rizičnog ponašanja koji je rasprostranjen u populaciji
mladih i koji ostavlja vidljive posledice na osobu, kao i na njenu porodicu i
širu društvenu zajednicu.
Ž
životni tok-sled događaja iskustva od
rođenja do smrti i niz ličnih stanja i situacija koja su pod uticajem ovog
sleda događaja ili utiču na njega.
žrtveni jarac – nevina žrtva
progona (često društveno marginalna grupa) na koju je usmerena suzbijena i pomerena
agresivnost okoline i koja ispašta za tuđe grehe.
Нема коментара:
Постави коментар